ניאו-שמאניזם הוא תופעה דתית עכשווית, המתקיימת רובה ככולה במערב וככזו היא נבדלת מן ה-'שמאניזם' המתקיים בתרבויות ילידיות. תרבויות אלה מעמידות במרכז את השמאן, הנתפס כדמות מתווכת בין האדם ובין ישויות על-טבעיות באמצעות שינוי מצבי תודעה. הניאו-שמאניזם מנכס את רעיון השמאן וחלק מן הפרקטיקות הריטואליות של השמאניזם.

ראשיתו של הניאו-שמאניזם בפועלו של האנתרופולוג האמריקאי מייקל הארנר, בשנות ה-80' של המאה הקודמת. הארנר ביקש לזקק מתוך מגוון פרקטיקות שמאניות טכניקות ריפוי שיתאימו לקהל מערבי. בהתאם הניאו-שמאניזם הוא אקלקטי באפיו ומשלב אמונות וטקסים בהשראת תרבויות ילידיות שונות. הניאו שמאניזם מתאפיין באמונה בקדושת הטבע ובדגש על התפתחות רוחנית-אישית. השילוב בין שני המוטיבים הללו בא לידי ביטוי, בין היתר, בתפיסת עולם הנוטה להקנות ערך חיובי לנשיות, לאימהות ולקשר שבין האדם ל-'אימא אדמה'.

הפרקטיקה הניאו-שמאנית מתמקדת בעריכת טקסים המתקיימים לרוב בטבע ועשויים לכלול הדלקת מדורה, שירה, תיפוף ושימוש באביזרים פולחניים שונים, כגון לבוש מיוחד.

ראשית הפעילות הניאו-שמאנית בישראל היא עם כניסת תרבות העידן החדש, בשנות ה-90' של המאה הקודמת. בדומה לחבריהם בעולם, הניאו-שמאנים הישראלים מאמינים בקדושתו של הטבע ונוטים לתפוס את אמונתם במונחים מסורת, או דרך חיים ולא כדת. עם זאת, ניתן למצוא לעתים בפעילותם שילובים בין מוטיבים יהודיים ובין רעיונות ניאו-שמאניים.

קשה להתייחס לניאו-שמאניזם בישראל כ-'תנועה', או 'ארגון', מכיוון שהפעילות מתקיימת בקבוצות רופפות, לעתים 'אד הוק' לצורך סדנה או טקס מסוים ולעתים גם באופן פרטני. הפעילות מתרחשת סביב דמויות מרכזיות – השמאנים, ישראלים אשר עברו הכשרות וחניכות שונות במרכזים שונים ברחבי העולם והם חולקים את הידע שברשותם באמצעות סדנאות, טקסי ריפוי, טיפול פרטני וקורסים להכשרת שמאנים.

בארץ פעילים שני מרכזים ניאו-שמאניים בולטים – מרכז 'אומטה' בכפר ורדים, המופעל על-ידי בני הזוג טרה-לב נאור ודב טרובניק וכן מרכז 'מעוף מקודש', הקטן יותר, של בני הזוג יוסי יהלום ואורלי ניסן-יהלום.

'מרכז אומטה' בכפר ורדים הוא הוותיק בארץ. המרכז מקיים סדנאות, טקסי ירח מלא, מפגשי ריפוי ואף מסעות שמאניים בחו"ל. במרכז פעיל גרעין של משתתפים קבועים וסביבם קהילה רחבה יותר שאיננה נוטלת חלק באירועים באופן קבוע. בני הזוג טרובניק ולב נאור, העומדים בראש המרכז, מפעילים גם קבוצת פייסבוק פופולרית בשם 'שמאניזם בישראל ומרכזים את 'הרשת של ה-אימא'. רשת זו היא קבוצה של אנשים המעבירים זה לזה את 'כוחה' של 'ה-אימא', שהיא בעיניהם אנרגיה נשית-אימהית המועברת מאדם לאדם באופן טקסי.

בני הזוג יהלום, הפועלים בטבעון, מפעילים את מרכז 'מעוף מקודש'. בני הזוג עורכים טקסים פתוחים לקהל, קורסים וסדנאות וכן עוסקים בעבודה טיפולית-פרטנית בטכניקות שפיתחו בעצמם, תוך שילוב של הילינג ותקשור.

לצד המרכזים פועלים שמאנים יחידים המציעים טקסים, סדנאות וטיפול פרטני. המרכזים הניאו-שמאניים, והיחידים הפועלים בתחום, נוכחים ברשת האינטרנט ומשווקים סדנאות, טיפולים, מפגשים פרטניים ומוצרים באמצעות אתרים ודפי פייסבוק.

הניאו-שמאניזם סוּקר בתקשורת הישראלית מספר פעמים, אך למעט התמקדות מסוימת במאפיינים 'קוריוזיים' (כגון הלבוש הטקסי), אין המדובר בסיקור שלילי או ביקורתי במיוחד. כמו כן, לא ידוע על פעילות אנטי-כיתתית כלשהי נגד ניאו-שמאנים בארץ ואף לא על פעילות מוסדית או משפטית נגדם.

יצויין כי דו"ח זה מבוסס ברובו על מקורות מספרות מחקרית ומידע זמין ברשת האינטרנט. במסגרת כתיבת הדו"ח נעשה ניסיון לראיין חברים מקבוצה זו, אך ללא הצלחה.

הורדת הדוח המלא

הורדת הדוח

בעמוד זה הופיע תקציר הדוח. לקריאת הדוח המלא לחצו כאן