״לב טהור״ היא קהילה חרדית קיצונית שבראשה עומד הרב שלמה הלברץ. הקהילה הוקמה בשנות ה-80 של המאה ה-20 בירושלים ומאז עברה לניו יורק, לקנדה ולאחרונה (נכון לנובמבר 2016) נמצאת בגואטמלה. הדיווחים על מספר חברי הקהילה נעים בין 200 ל-500, כאשר רבים מהם כנראה חוזרים בתשובה או משתייכים לשולי הקהילה החרדית.

הקהילה מביעה עמדה אנטי ציונות חריפה, אותה מבסס הלברץ על משנתו של רבי סאטמר לשעבר יואל טייטלבאום. אידאולוגיה זו מפורטת בספרו "דרך הצלה". בנוסף, התנועה מתאפיינת בהסתגרות מפני העולם החיצוני ובסגנון לבוש צנוע במיוחד; שדור  (גלימה ארוכה המכסה את הגוף והשיער) שחור לנשים ולילדות ולבוש נוסח חסידות סאטמר לגברים. בקהילה נוהגים כללי תזונה וכשרות נוקשים הכוללים תזונה שעיקרה ירקות. זמנם של הגברים מוקדש בעיקר ללימוד תורה וזה של הנשים לחינוך הילדים. הקהילה טוענת לחזרה ליהדות הקדומה ומשום כך נאסר על חבריה השימוש ברדיו, טלוויזיה ואינטרנט. כמעט ואין יציאה אל מחוץ לתחום מגורי הקהילה.

ההאשמות הרווחות ביותר נגד הקהילה נוגעות להזנחת ילדים. על רקע האשמות אלה התקיימו מספר פשיטות על הקהילה במקום מושבה בקנדה ומאוחר יותר גם בגואטמלה. בעקבות הראיות שנמצאו בפשיטות אלה, הוציאו רשויות הרווחה בקוויבק צווים להוצאת מספר ילדים מבתיהם, אך לאחר ערעור של הקהילה חזרו הילדים להוריהם. חברי הקהילה רואים בהאשמות אלו ובפשיטות שהגיעו בעקבותיהן רדיפה דתית. האשמה מרכזית נוספת העולה שוב ושוב לכותרות (ואכן נמצאו לה ראיות) היא חיתון של נערות צעירות מתחת לגיל שש עשרה עם נערים בני גילן או עם גברים מבוגרים מהן. הלברץ מעולם לא הודה באשמה זו באופן רשמי, אך הוא ציין כי אינו מתנגד באופן תאורטי לחיתון בגיל צעיר. הוא טען כי כל השידוכים שעשה היו הצעות בלבד ולא נכפו על חברי הקהילה.

בנוסף להאשמות אלו רווחות האשמות נגד הרב עצמו. יוצאי התנועה סיפרו כי הלברץ חייב אותם למשכן את רכושם למען הקהילה ולשקר להורים במידת הצורך, אם אין מאשרים להם להצטרף לתנועה. הושמעו האשמות בדבר התעללות פיזית כגון כליאה, מלקות, וכן האשמות בהתעללות פסיכולוגית הכוללת שטיפת מוח, חרמות דיבור, העברת ילדים בין הורים לשם חינוך מחדש ואף שימוש בתרופות פסיכיאטריות.

ביולי 2017 דווח בכלי התקשורת כי הלברץ טבע למוות בזמן טבילה בנהר, במדינת צ'יאפס שבמקסיקו.

הורדת הדוח המלא

הורדת הדוח