"בני ברוך" היא תנועה דתית חדשה שמקורה בישראל, המאוגדת כעמותה תחת השם "בני ברוך – קבלה לעם" (ע"ר) ועוסקת בלימוד והפצה של חכמת הקבלה. בדומה לרבות מהתנועות הקבליות המודרניות, כגון "המרכז לקבלה", משנתה של בני ברוך מבוססת על זו של הרב יהודה אשלג, המכונה "בעל הסולם" (1884-1954). מייסד התנועה, מיכאל לייטמן (נולד ב-1946 בבלארוס), למד תורה זו מפי בנו של בעל הסולם, הרב ברוך אשלג (הרב"ש). לייטמן שימש כעוזרו האישי ותלמידו של הרב"ש במשך 12 שנה, ולאחר מותו של האחרון ב-1991 הקים קבוצת לימוד שכינה "בני ברוך" על שם מורו.

בשנים הראשונות לאחר הקמתה רוב תלמידי הקבוצה היו עולים מחבר העמים לשעבר. החל מאמצע שנות התשעים גדל גם מספר התלמידים דוברי העברית ובשנות התשעים המאוחרות החלה התנועה לפעול להפצה נרחבת יותר של מסריה. בעקבות פעילות זו, שכללה תרגום השיעורים לשפות שונות והעלאתם לאינטרנט, נוספו במהלך שנות האלפיים תלמידים רבים לתנועה מהארץ ומרחבי העולם. כיום קיימים כ-30 סניפים של "בני ברוך-קבלה לעם" בארץ, לצד סניפים רבים בחו"ל. התנועה פעילה בערוצי תקשורת שונים בארץ, בראשם ערוץ משלה הפועל בכבלים ("ערוץ קבלה לעם") וכן באמצעות טור אישי של לייטמן באתר החדשות Ynet. בין תלמידי התנועה ניתן למנות גם סלבריטאים כגון משה איבגי, סשה דמידוב, ארקדי דוכין והנרי דוד.

על פי הערכות בני ברוך, כ-50,000 ישראלים מעורבים בפעילותה במידה כלשהי. המרכז הלימודי והלוגיסטי של התנועה נמצא בפתח תקווה ובקרבתו מתגורר הגרעין הפנימי של החברים הפעילים, המבקשים לקיים חיי קהילה ברוח קבלת הרב יהודה אשלג. חברי קהילה זו מסייעים בהפצת מסרי התנועה (תרגום השיעורים, פעילות ברשתות החברתיות ועוד). הגברים משתתפים בשיעורים הפרונטליים שמעביר לייטמן מדי יום לפנות בוקר, בין השעות 02:45 ל-06:00.

העיקרון המרכזי המנחה את התנועה הוא תיקון עצמי ברוח קבלת הרב אשלג, שבו האדם שואף לשנות את טבעו מאגואיסטי לאלטרואיסטי. בהתאם, קיים דגש רב על חיבור וערבות בין חברי התנועה, כמו גם בקרב כל עם ישראל וכן על לימוד משותף של קבוצת חברים. עקרון מרכזי נוסף הוא המאמץ להפיץ את חכמת הקבלה ברבים, מתוך תפיסה כי ככל שיותר אנשים יקבלו על עצמם את עקרונות הקבלה (כפי שהתנועה רואה אותם), תקרב הגאולה השלמה.

בעשור האחרון ספגה בני ברוך ביקורת מצד חברים לשעבר שפרשו ממנה ובני משפחה של חברים, שטענו כי הקהילה הפנימית מתנהלת בצורה פוגענית. לדבריהם, בקהילה זו נהוג אורח חיים תובעני ונוקשה, שבמסגרתו נדרשים החברים להתרחק מבני משפחתם ומהעולם שמחוץ לתנועה ולהקדיש לה את רוב זמנם. בתגובה הצהירו לייטמן וחברים רבים בקהילה כי אין כל אמת בטענות ומדובר בהכפשות. התנועה אף הגישה מספר תביעות דיבה בנושא ובחלקן הושג הסדר פשרה, שבמסגרתו נאלצו מבקרי התנועה לחזור בהם מטענותיהם. בשאר המקרים ההליך המשפטי טרם הסתיים.

טענה מרכזית נוספת שעלתה נגד בני ברוך, בעיקר בקרב אנשי תקשורת, היא כי התנועה מנסה להשתלב בצורה סמויה בזירה הציבורית באמצעות ארגונים הקשורים אליה ("תנועת הערבות", "המח"ר בחינוך" ומפלגת "ביחד") ודרך התפקדות המונית לליכוד. בתגובה הבהירה הנהגת התנועה כי חבריה הפעילים בארגונים אלה או מתפקדים לליכוד עושים זאת על דעתם, וכי בני ברוך לא עוסקת בפעילות פוליטית.

הורדת הדוח המלא

הורדת הדוח